To żadna tajemnica, że sensowna praca się opłaca – zarówno szefom firm, jak i ich pracownikom. Naukowcy wykazali, że gdy zatrudnieni uważają, że to, co robią, ma sens, pracują o 33 procent wydajniej, są o 75 procent bardziej zaangażowani w swoją organizację i o 49 procent rzadziej odchodzą z firmy.
Badania Instytutu Gallupa z 2016 r., opisane w artykule „Czego chcą milenialsi od pracy i od życia”, ujawniły, że pokolenie Y to idealiści, którzy chcą w pracy realizować wyższy cel. Pomimo niekwestionowanej roli sensu w kreowaniu dobrostanu i efektywności, według statystyk, tylko 50 procent pracujących znajduje sens w swojej pracy.
Ten wynik nie jest to niespodzianką. Czerpanie sensu z pracy zależy od bardzo wielu czynników. Począwszy od osobowości pracownika, a skończywszy na stylu pracy kierownika. W tym artykule poznasz najważniejszy i bardzo prosty w zastosowaniu czynnik sensu w pracy.
Najważniejszy czynnik sensu w pracy
Oliwia jest wykładowczynią akademicką na kierunku Psychologia w biznesie. Dziewczyna uwielbia uczyć i bardzo często dostaje pozytywny feedback na temat swojej pracy od studentów. Oliwia czuje, że jej praca ma pozytywny wpływ na rozwój młodych ludzi, na ich przyszłe perspektywy kariery i zadowolenie z życia.
Marcin prowadzi siedmioosobowy zespół. Uwielbia cotygodniowe spotkania ze swoją załogą, ponieważ dużo w nich humoru i pozytywnej energii. Marcin dba o swój team i zawsze broni go w sytuacji, kiedy wystąpią jakieś trudne sytuacje. Cieszy się, kiedy jego pracownicy odnoszą sukcesy.
Czy już wiesz, o jaki czynnik chodzi? Tak, to pozytywny wpływ pracy jednostki na innych ludzi!
W artykule naukowym Brookingsa z 2022 r. wykazano, że relacje są w rzeczywistości najważniejszym wyznacznikiem sensu pracy. Z badań wynika, że ci, którzy mają silne poczucie powiązania z innymi, czerpią ze swojej pracy większe poczucie sensu. To są osoby, które prawdopodobnie włożą najwięcej wysiłku w pracę; a wysiłek jest jednym z najważniejszych wyznaczników efektywności.
Kiedy liderzy podkreślają pozytywny wpływ pracy na cztery grupy — społeczeństwo, firmę, klientów i zespół — są w stanie stworzyć większe poczucie znaczenia dla swoich ludzi.
Cztery obszary pozytywnego wpływu
Poznaj cztery obszary, w których twoja praca może mieć pozytywny wpływ na innych:
- Społeczeństwo. Osoby takie jak Oliwia czerpią energię z korzyści, jakie ich praca przynosi ich społeczności, środowisku i ludzkości. Chociaż może się wydawać, że wywieranie wpływu na społeczeństwo jest możliwe tylko w określonych zawodach (np. pielęgniarki, nauczyciele), teoria autodeterminacji sugeruje, że jest to zjawisko uniwersalne. Wszyscy ludzie są skłonni do podejmowania dodatkowych wysiłków, gdy przynosi to korzyści innym. Anegdota głosi, że prezydent Kennedy spotkał późnym wieczorem osobę sprzątającą w siedzibie NASA.
John F. Kennedy w siedzibie NASA: „Co tutaj robisz tak późno?”
Osoba sprzątająca: „Panie Prezydencie, pomagam postawić pierwszego człowieka na Księżycu”.
- Firma. Osoby, które znajdują sens w swojej firmie, są motywowane pomaganiem organizacji w zastaniu liderem w branży, przyciąganiu najlepszych talentów, dostarczaniu korzyści akcjonariuszom i utrzymywaniu reputacji. Teorie psychologii wykazały, że niektóre osoby rozwijają więzi ze swoją organizacją, w której jej normy, wizja i wartości stają się częścią ich tożsamości. Kiedy tak się dzieje, sukces organizacji staje się także sukcesem jednostki.
Przeczytaj artykuł Dopasowanie suplementarne pracownika do firmy typu „jabłko-jabłko”
- Klienci. Niektóre osoby odczuwają sens z wywierania pozytywnego wpływu na swoich klientów: ze spełniania ich oczekiwań; uczynienia ich życia lepszym, łatwiejszym i bezpieczniejszym. Takie osoby cieszy dostarczanie „najlepszych w swojej klasie” produktów lub usług. Badania wskazują, że poczucie dobrego kontaktu z klientami zwiększa wysiłek, wytrwałość, chęć pomocy oraz postrzeganie kompetencji i własnej wartości jednostki.
„Ludzie zapomną, co powiedziałeś, zapomną to, co zrobiłeś, ale nigdy nie zapomną tego, jak się przy Tobie czuli”. Maya Angelou
- Zespół. Osoby takie jak Marcin czerpią poczucie sensu z motywowania swoich zespołów. Fascynuje je tworzenie psychologicznie bezpiecznego środowiska i wzmacnianie innych. Nie mogą się doczekać, aby codziennie przychodzić do pracy i rozwiązywać trudne problemy z ludźmi, z którymi pracują. Dlatego atmosfera w zespołach ma znaczący wpływ na to, jak poszczególne osoby funkcjonują w swojej pracy.
Czerp sens ze wszystkich źródeł
Pamiętaj, że w miarę postępów w karierze i przechodzenia przez różne etapy życia, Twój wpływ na innych ludzi może się rozwijać i zmieniać. Ja przez wiele lat swojego życia zawodowego czerpałam sens z pracy z klientami zagranicznymi. Rozmowy i spotkania z Niemcami, Czechami czy Węgrami były dla mnie źródłem niesamowitej satysfakcji. Następnie bardzo zaangażowałam się w pracę w firmie edukacyjno-szkoleniowej. Ogromny sens stanowiło dla mnie pomaganie w rozwoju tej organizacji i wzmacnianie swojego zespołu. Dziś największy sens czerpię z rozwoju społeczeństwa jako całości. Jestem przekonana, że jeżeli dzięki mojemu wsparciu, choć jedna osoba zacznie realizować swój potencjał albo choć jedna firma zacznie dbać o dobrostan swoich pracowników, to zyskają na tym całe rodziny i następne pokolenia.
Jeżeli masz poczucie, że jestem osobą, która może Cię wesprzeć na Twojej drodze do bardziej sensownego życia. Zapisz się na konsultację.
Pingback: Przywództwo zorientowane na sens